JOTA

Het zal je maar gebeuren dat je plotseling in contact komt met een scout in Italië, in Canada of in Australië. Dat kan je allemaal gebeuren tijden de JOTA.
Heb jij er nu al zin in? In 2022 doet Scouting Rurik Heiloo weer mee aan de JOTA!

jota-joti_logo_geel

JOTA info

J.O.T.A. is de afkorting voor Jamboree on the Air; een virtueel kamp voor scouts over de gehele wereld.

Tijdens het derde weekend van oktober proberen scouts via de ether contact met elkaar te leggen. Scoutinggroepen bouwen met vaak niets meer dan wat palen en touw een toren waarop een antenne komt waarmee grote afstanden overbrugt kunnen worden. Scouting Rurik Heiloo doet al meer dan 25 jaar mee met JOTA en elk jaar wordt contact gezocht met scouts in heel Nederland.

Tijdens JOTA doen onze scouts allerlei uitdagende activiteiten en hebben ze de mogelijkheid om contact te maken met scouts over de hele wereld. Dit doen ze via de radio en het internet. Hierbij wordt Rurik bijgestaan door een aantal doorgewinterde Radiozendamateurs die het hele weekend de (jeugd)leden bijstaan in het maken van hun verbindingen. JOTA is dus een combinatie van communicatie en techniek en biedt een mooie kans voor meiden en jongens om zich persoonlijk te ontwikkelen.

JOTA cross

Belangrijk onderdeel van dit weekend is de JOTAcross. De RowShe’s, Pivo’s en Soos gaan elk jaar de strijd aan met ca. 15 andere scoutinggroepen uit de regio om de prestigieuze JOTAcross-trofee.

De trofee is inmiddels al vaak in ons bezit geweest! Tijdens de JOTAcross krijgt het ene deel van de groep de meest uiteenlopende vragen binnen, via de op het terrein gebouwde JOTAtoren, om zo snel mogelijk te beantwoorden. Een ander deel van de groep ‘cross’t’ door de regio. Dit mobiele team volgt een, door de organiserende scoutinggroep, uitgezette route om op tijd een spelpost te bereiken. Aan het einde worden de resultaten van beide teams bij elkaar opgeteld en rolt de verdiende winnaar uit de bus.

JOTA contact

Leden, ouders en andere scoutinggroepen die vragen hebben over JOTA bij Scouting Rurik Heiloo kunnen contact opnemen: secretaris@scoutingrurik.nl