Jotacross 2012 prooi voor Scouting Rurik

Afgelopen weekend was het weer tijd voor de Jota. Over de hele wereld zochten scouts met behulp van zendamateurs contact met elkaar via de ‘ouderwetse’ zender. Op vrijdagavond 22:00 werd de Nederlandse Jota geopend door niemand minder dan Andre Kuipers, onze Nederlandse astronaut. Daarna werd er contact gezocht met scouts over de grote plas in Zuid-Amerika en Noord-Amerika, maar verreweg de meeste contacten werden gelegd met scouts achter de zender in Nederland.

Op zaterdagmorgen kwamen de welpen en de scouts ieder voor hun eigen programma. Ze werden verdeeld in groepjes en kregen een portofoon mee. Het doel was een route te lopen of te fietsen en tijdens de route moesten ze contact zoeken met ‘de Hut’ en moesten ze allerlei vragen tijdens de route oplossen om zo de route tot een goed einde te brengen.

Zaterdagmiddag en avond was het weer tijd voor de Jotacross, dit jaar georganiseerd door Scouting Akersloot. We kregen op vrijdagavond al de eerste thuisopdracht, maak een zo lang mogelijke slinger. En daar hebben we onze uiterste best voor gedaan, met ruim 300 meter slinger als eindresultaat. De andere thuisopdracht was om een zo groot mogelijke pannenkoek te bakken. Met een kleine anderhalve meter was het een groot succes. Het mobiele team kreeg ondertussen allerlei moeilijke routes voor haar kiezen en op de posten moesten ze creatief te werk gaan. Zo moesten ze uit een gevangeniscel ontsnappen, hun ehbo kunnen ten toon spreiden en behendig ping-pongballetjes op een wip balanceren.

Mobiel Team in actie Foto: Scouting Akersloot
Op de Hut werd geprobeerd om 42 vragen juist te beantwoorden en om half 11 was het grote wachten begonnen. Toen bij het presenteren van de uitslagen om half 1 er nog twee groepen over waren waaronder Rurik, was het doodstil en zaten 25 scouts te luisteren naar een krakend radiootje waarover de uitslag bekend werd gemaakt. En toen… EUFORIE… Scouting Rurik is er weer in geslaagd de Jotacross te winnen. We bedanken scouting Akersloot voor een leuke cross. Volgend jaar zijn wij weer aan de beurt.
Foto: Scouting Akersloot