JOTA zit er weer op

Afgelopen weekend heeft scouting rurik weer geprobeerd om met allerlei andere scoutinggroepen in Nederland en de rest van de wereld in contact te komen. Via de zelf in elkaar gezette houten zendmast en de door de firma schot beschikbaar gestelde telekraan werd op zoek gegaan naar nieuwe contacten. Van Amerika, portugal en ierland tot akersloot werden scoutinggroepen met ons verbonden. Op vrijdagavond kwamen de scouts voor hun aandeel tijdens deze jota. De scouts gingen aan de slag met de pointer, een printplaatje in de vorm van een pijl waarop alle onderdelen nog vast gesoldeerd moest worden. Het resultaat zou een pijl moeten zijn die aan gaat in het donker en uit in licht. Gelukkig waren Martin, Peter en Rene, de zendamateurs, aanwezig want het is toch wel een secuur werkje waarbij een foutje zo gemaakt is, LED-je verkeert om of een weerstandje verkeerd geplaatst en hij doet het niet. De zendamateurs en leiding konden een hoop foutjes goed maken en zo ging (bijna) iedereen met een werkend pointertje naar huis.

Zaterdagochtend was het de beurt aan de Welpen. Nadat er was geopend werd de groep in een aantal groepjes verdeeld en werden er allerlei posten met daarop spelletjes gedaan die in het teken stonden van communicatie. Dat is tenslotte waar de Jamboree On The Air allemaal om draait. voorwerpen voelen en dan uitbeelden wat je voelt, zeeslag via de zender, galgje met andere welpen van andere scoutinggroepen, geheimschrift maken en ook nog een QR-code spel.

Voor de rowshes, pivo’s en soos dit jaar geen deelname aan de Jotacross, maar omdat scouting rurik vorig jaar gewonnen had hadden we de eer hem weer te organiseren. Op zaterdagavond streden 15 andere scoutinggroepen uit de kop van Noord-Holland om de winst tijdens JOTAFEST. thuisteams streden op hun eigen clubgebouw om zoveel mogelijk van de 42 vragen goed te beantwoorden, en de mobiele teams reden een puzzelroute en moesten langs acht posten waar we van rurik het hele jaar aan hebben gewerkt. Na afloop kwam iedereen samen in de Hut de omgebouwd was tot duits vakwerkhuisje en ontving Scouting Laurentius uit Alkmaar de wisseltrofee voor de winst van de cross. Gefeliciteerd!!!

Het was een geslaagde J.O.T.A. en we willen iedereen bedanken die mee heeft geholpen aan dit evenement. Zendamateurs, welpen, scouts, rowshes, pivo’s, soos, vrienden van, iedereen die op een post heeft gestaan, iedereen die deel heeft genomen aan de cross, iedereen die de cross heeft georganiseerd, kookmoeders en sponsoren Tent-4-rent, Fixet Limmen, New York Pizza, Food masters, Reko Technology, Meelgro Bouw en Brouwer Steigerverhuur.